• Berregs
  • NL
Dees pagina is nie beschikbaar in 't Berregs.

Auteursrecht en Portretrecht

Er wordt nogal eens gevraagd hoe de Stichting Vastenavend omgaat met Auteursrecht en Portretrecht. Dat is eigenlijk vrij eenvoudig: door het auteurs- en portretrecht beschermde uitingen mogen door derden zonder voorafgaande toestemming niet worden gebruikt voor commerciële (maar soms ook niet-commerciële) doelen. Vaak gebeurt dit toch en meestal uit onwetendheid en zonder kwade opzet. De vastenavendviering wordt hierdoor mogelijk geschaad omdat de Stichting Vastenavend een groot deel van de evenementen en het optochtprijzengeld moet bekostigen uit de verkoop van artikelen en voorstellingen waarop dit recht van toepassing is. Bovendien wil de Stichting de rechten beschermen van ontwerpers, schrijvers, musici, makers van beeld- en geluidsopnamen en leveranciers van diensten die hun medewerking verlenen in het belang van het feest.

Binnen het Auteursrecht vallen het veldteken, grafische ontwerpen zoals affiches en briefpapier, teksten, cd- en dvd-producties en overige specifiek ontworpen zaken. Onder het Portretrecht vallen afbeeldingen van personen zoals de Prins, de Nar, Steketee en de Gròòtste Boer.

Het staat iedereen uiteraard vrij artikelen en afbeeldingen naar eigen ontwerp uit te brengen. In geval van twijfel staat de Stichting Vastenavend u graag met raad en daad terzijde om vast te stellen wat wel en niet kan – in het belang van het feest en van degenen die hun kwaliteiten daarvoor inzetten.

Vertrouwenspersoon

Het bestuur van de Stichting Vastenavend en van de vereniging de Gròòte Raad van de Stichting Vastenavend vinden het belangrijk dat iedereen die deelneemt aan een door de Stichting of Vereniging in het kader van de viering van de Bergse Vastenavend georganiseerde activiteit, dat kan doen op een wijze die passend is bij de geest en de uitgangspunten van dit feest. Op het moment dat dit negatief wordt beïnvloed door specifieke uitingen of gedragingen van (bestuurs)leden, medewerkers of vrijwilligers van de stichting of vereniging vinden wij het belangrijk dit bespreekbaar te maken. Wanneer dit niet mogelijk blijkt of niet tot een oplossing leidt, zijn er meerdere manieren om dit aan onze organisatie kenbaar te maken. Dat kan desgewenst door het indienen van een klacht. Het klachtenreglement beschrijft de wijze waarop een klacht wordt ingediend en waarop deze wordt behandeld. Dit reglement kan bij de secretaris worden opgevraagd. Ook bestaat binnen de organisatie van Stichting en Vereniging de mogelijkheid tot een melding bij de vertrouwenspersoon. Het reglement dat op dit soort meldingen van toepassing is en waarin ook de wijze waarop zo’n melding wordt behandeld is wordt uitgelegd, kan eveneens bij de secretaris worden opgevraagd.

Onze secretaris is het gemakkelijkst te bereiken via secretaris@stichtingvastenavend.nl